Blogs

January 14, 2021

Angst; het gebruik van de Panorama Inquiry bij angstklachten

Door Scott Kiloby; vertaald door Pleun Vermaas Tamara: Ik heb last van angst.  Scott:  Wat jaagt je angst aan? Tamara:  Hoe bedoel je, wat jaagt je angst aan? Het is een medische aandoening.  Scott:  Dat begrijp ik. Maar kun je bang zijn voor niets Tamara: [lachend] Nee. Ik ben voor veel dingen bang. Scott: Schaar al die dingen rondom je in een kring. Wat zeggen deze dingen over jou? Benoem dat ‘zelf’.  Tamara:  Een onveilig zelf. Scott:  Kijk de kring rond tot daar waar de angst opkomt.  Tamara:  Het is hiero. Ik zie hoe ik in de toekomst er maar […]
January 19, 2021

Conclusies kunnen niet zien!

Door Scott Kiloby; vertaald door Pleun Vermaas Het is maar al te makkelijk om van gewaarzijn een statische mentale conclusie te maken. In plaats van te rusten in en als werkelijk gewaarzijn, heeft het hoofd de neiging om herhaaldelijk een conclusie af te spelen: “Ik ben gewaarzijn” of “Er is alleen maar gewaarzijn” of een ander concluderend non-duaal predikaat.  Een conclusie kan niet zien. Deze herhaalt zichzelf alleen maar. Dit herhalen gaat vaak gepaard met een vals gevoel van mentale zekerheid. Als een conclusie maar vaak genoeg herhaald wordt, wordt het op den duur vanzelf een rigide standpunt. Conflict ligt […]
February 23, 2021

Dialogen tussen leraar en leerling, deel 1: Meneer, ik ben klaar!

Door Scott Kiloby; vertaald door Pleun Vermaas Leerling: Meneer, ik denk dat ik klaar ben. Leraar: Hoezo, “je bent klaar”? Leerling: Ik ben ontwaakt, meneer! Leraar: Hoe kan het woordje “ik” ontwaken? Wat zeg je nou precies dat je bent? Leerling: Oké. Nou ja, ik bedoel dat ik gewaarzijn ben en dat ik me dit gerealiseerd heb. Leraar: Hoe weet je dat dit gerealiseerd is?  Leerling: Omdat ik een allesdoordringend gewaarzijn ervaar als de context waarin alles verschijnt.  Leraar: Waar is de context? Waar is het gewaarzijn? Leerling: Tja, duh, die kan ik niet vinden.  Leraar: Kun je het “ik-je” […]